آتل(ارتوز) پا و مچ پا چیست و چه کاربردی دارد؟! :: خدمات ارتوپدی فنی

خدمات ارتوپدی فنی

اینجا می خواهیم بیشتر با خدمات ارتوپدی فنی آشنا شویم
مشخصات بلاگ
خدمات ارتوپدی فنی

من مقدسه احمدی کارشناس ارشد ارتوز و پروتز (ارتوپدی فنی) در این وبلاگ برای آگاهی بخشی به جامعه و آشنایی بیشتر با انواع خدمات ارتوپدی فنی و همینطور معرفی متخصصان این رشته می نویسم.

تمام نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما مخاطب عزیز را پذیرا هستم.

بایگانی
پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵ ب.ظ

آتل(ارتوز) پا و مچ پا چیست و چه کاربردی دارد؟!

شاید اسم این وسیله برای اغلب شما ناآشنا باشد ولی ممکن است آن را دیده باشید !

جالب است بدانید از مهم ترین و کارآمدترین وسیله ها در ارتوپدی فنی می باشد که کاربردهای فراونی برای بیماران مختلف دارد.

سعی میکنم در این مطلب تمام کاربردهای آن را بصورت مختصر شرح دهم ولی تجویز اختصاصی این وسیله برای بیماری های خاص از جمله سکته مغزی،فلج مغزی و ام اس (M.S) را جداگانه در مطلبی دیگری ب اشتراک خواهم گذاشت.

حالا برای آشنایی با ساختار و کاربردهای آن به "ادامه مطلب" بیایید!

همانطور که از اسم این وسیله مشخص است، ناحیه پا و مچ پا را در برمیگیرد و به ثبات و نگه داشتن این نواحی کمک میکند به این صورت که کف پا و ناحیه پشت ساق پا تا زیر زانو را می پوشاند. بصورت تخصصی این وسیله را به نام AFO:ankle-foot-orthosis می شناسند که در اینجا از نام ساده آتل ارتوز پا و مچ پا استفاده می کنم.

انواع آتل های پا و مچ پا

این وسیله می تواند از جنس های مختلفی طراحی و ساخته شود ولی رایج ترین نوع آن از نوع ترموپلاستیک است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این وسیله با الیاف کربن نیز ساخته می شود 

آتل پا و مچ پای کربنی

آتل پا و مچ پا بصورت ساده و یا مفصل دار ساخته شود که در این صورت می تواند حرکات مچ پا را کنترل کند و هر کدام از آنها با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شوند 

این اتل های پا و مچ پا انواعی مختلفی دارند که در عملکرد و ساختار با هم متفاوت اند.

آتل ها یا AFO های ساده و بدون مفصل مکانیکی در ناحیه مچ پا می تواند باعث ثبات در این ناحیه می شوند برای مثال زمانی شکستگی های انگشتان پا، یا در بعضی از موارد کشیدگی های رباط های مچ پامی تاوند استفاده شود 

بیشتر استفاده این نوع آتل مچ پا در افراد سکته مغزی و فلج مغزی و کمک به راه رفتن انها می باشد که کارشناس ارتوپدی فن با قالبگیری از پای فرد آتل مناسبی با پای فرد برای اون طراحی کرده و می سازد.

اتل پا و مچ پا

انواع این اتل هارو که مخصوص بیماران سکته مغزی و فلج مغزی می شوند، را در مطلبی جداگانه توضیح خواهم داد 

انواع دیگری از اتل های پا و مچ پا دارای مفصل مکانیکی در ناحیه مچ پا هستند که برای مثال بعد از عمل جراحی تاندون آشیل برای بازگرداندن حرکت این تاندون از این نوع اتل های با محدودیت ها یحرکتی استفاده می شود.

بطورکلی این ارتوز ها با کفش یا بدون کفش با زیره مناسب می توانند استفاده شوند ولی معمولا اگر این آتل برای استفاده طولانی مدت باشد مانند سکته مغزی و... در کفش استفاده خواهد شد.

پوشیدن AFO با کفش

در این مطلب سعی کردم تا شما را با این وسیله ناآشنای ارتوپدی فنی ولی بسیار کارآمد آشنا کنم. در صورت هر گونه سوال در قسمت "دیدگاه ها" درج فرمایید.در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهم بود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۹
مقدسه احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی